De impact van de wetenschap

De impact van de wetenschap op onze kennis en gelofte paradigma's

Deze cursus biedt een ingezoomde, algemene visie op de bronnen van de wetenschap, met een kritische benadering van de wetenschappelijke taal en de concepten die zij inzet om kennis te verwerven over de zogenoemde externe werkelijkheid. In essentie gaat het om de vraag naar de epistemologische legitimiteit van de wetenschap: in hoeverre kan zij gelden als een betrouwbaar en inzetbaar kennissysteem om de werkelijkheid te begrijpen, in vergelijking met andere, alternatieve vormen van geloof en overtuiging? Waar liggen de grenzen van de wetenschap? Kan de wetenschap ons een definitieve metafysica van de werkelijkheid aanreiken, een alternatief of zelfs een bevestiging van een goddelijke metafysica?

Nietzsche stelde dat de wetenschap niets anders is dan een subtieler omgekeerde vorm van geloof: een nieuwe verkoper van waarheden, die optreedt als alternatief voor Godswaarheid. Maar juist daardoor zou zij een nog diepere en hardnekkiger werking hebben in ons streven naar kennis van wat zich buiten onze denkbeelden, in de externe werkelijkheid, afspeelt.

Maak kennis met de docent

Ik ben van Roemeense oorsprong en ben opgegroeid in Italië, waar ik mijn Master in Filosofie en Geschiedenis van de Wetenschap heb behaald. In Italië heb ik ervaring opgedaan als docent, en sinds 2020 woon ik samen met mijn vrouw en zoon in Nederland, waar ik de culturele en sociale omgeving als zeer inspirerend ervaar. : van paleoantropologie en het ontstaan van de mens, tot de ontwikkeling van de Indo-Europese taal en cultuur en de fundamenten van de Europese beschaving. Daarnaast verdiep ik me in de geschiedenis van de wiskunde en natuurkunde – van klassieke Griekse en oude Arabische tradities tot de opkomst van de moderne natuurkunde. Naast mijn academische bezigheden ben ik een professionele schaakspeler en houd ik van fietsen, reizen in de natuur, moderne en postmoderne architectuur, designobjecten en het verzamelen van zeldzame boeken.

  • Cursuscode
    VUH5534
  • Duur
    5 lessen
  • Startdatum
    17 november 2025
    24 nov, 1, 8 en 15 dec.
  • Lestijden
    19.30-21.30 uur
  • Leslocatie
    Gieterij 200, Hengelo
  • Cursusjaar
    2025-2026
  • Cursusgeld
    € volgt z.s.m.

Meer over de cursus

Extra cursusinformatie

Filosofie is, zoals Epicurus al zei, door de natuur evenredig aan ieder mens meegegeven. Ook René Descartes benadrukte in zijn beroemde Verhandeling over de methode dat iedereen beschikt over het vermogen om met zijn of haar rede te bepalen wat waardevol is in leven en geest. Volgens hem betekent filosoof zijn simpelweg: leren nadenken over wat ertoe doet. Wat deze grote denkers duidelijk maakten, is dat filosofie geen vak is dat alleen in universitaire zalen thuishoort. Het is vooral een manier van leven en denken die iedereen aangaat. Filosofie vraagt om actieve deelname aan de opbouw van onze cultuur en samenleving. Aristoteles vatte dit samen: zelfs wie zegt niets met filosofie te maken te willen hebben, filosofeert al, want men moet immers beargumenteren waarom filosofie nutteloos zou zijn. Daarmee laat hij zien dat filosofie in feite onontkoombaar is. Filosofie is dus niet enkel theorie: ze is een praktisch gereedschap dat ons helpt om bewuster, verantwoordelijker en zinvoller deel te nemen aan het dagelijks leven én aan de samenleving als geheel.

Met deze cursus wil de docent een breed publiek de kans geven om een algemeen inzicht te krijgen in de belangrijkste filosofische en wetenschappelijke vraagstukken van vandaag. Deelnemers worden aangemoedigd om niet alleen te luisteren, maar ook actief mee te denken en mee te praten, zodat ze beter toegerust zijn om een rol te spelen in het persoonlijke, culturele en maatschappelijke leven. Het einddoel is samen te ontdekken in hoeverre kennis van de hedendaagse wetenschappelijke benaderingen ons kan helpen bij het vormen en verdiepen van onze ethische en morele houding.

Bronnen

  • B.K. Ridley, Wetenschap, vertaald door Ruud Van De Plassche.
  • James Ladyman; Understanding Philosophy of Science.

Extra verdiepingsmateriaal

  • C.P. Snow, The two culture; a second look, Cambridge 1965
  • John Horgan, The End of Science (New York: Addison-Wesley, 1997) 
  • John Ziman, Reliable Knowledge (Cambridge, 1978). 

    Op verzoek van de deelnemers worden er aanvullende bronnen aangeboden om zich verder te verdiepen in de theorieën van de besproken denkers.

Cursusvoorwaarden

Lees onze algemene voorwaarden goed door voordat je je aanmeldt voor een cursus, workshop of training. 

Na aanmelding geen bevestiging ontvangen? Check je spam!

Om te voorkomen dat onze correspondentie (bevestiging aanmelding, uitnodiging, etc.)  in jouw spam terecht komt, willen wij jou vragen onze mailadressen vu@volksuniversiteit-hengelo.nl en info@volksuniversiteit-hengelo.nl op te nemen in je adressenbestand.